De vrouwengevangenis - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Lisanne W - WaarBenJij.nu De vrouwengevangenis - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Lisanne W - WaarBenJij.nu

De vrouwengevangenis

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

26 April 2013 | Brazilië, Belo Horizonte

Dag lieve mensen,
Wat word ik toch overspoelt door leuke reacties, allemaal bedankt weer! Deze week was vrijwel hetzelfde als vorige qua kids group en girls group. Heb weer heerlijk met de kinderen gespeeld!
Ook ben ik nog op visits gegaan. Dat was wel weer heftig. Zoveel armoede als die vrouwen in leven. Één vrouw zat al diep in de schulden en heeft toen ook nog een koelkast van 3000 real (1400 euro) voor haar dochter gekocht waardoor ze nu geen pensioen meer had want alles werd ingehouden. Voor ons onbegrijpelijk..

Het heftigste deze week was de vrouwengevangenis. We werden mee gevraagd om naar een gevangenis te gaan voor vrouwen die zwanger waren toen ze gearresteerd werden. Dit betekend dat ze in deze gevangenis bevallen en 1 jaar met hun kind mogen blijven. Na dat jaar moet het kind weg. Naar familie, vrienden of pleeggezinnen. Dat was zo enorm heftig! Zie je daar 50 vrouwen zitten met hun baby's die weten dat over een korte tijd ze gescheiden worden van hun kind. Elisabeth en ik hebben ons voor iedereen voorgesteld en nog kort iets gezegd. Toen ze wisten dat wij helemaal uit Nederland kwamen, vonden ze ons geweldig. Iedereen duwde ons hun kind in de armen zo van: kijk mijn kind eens! De vrouwen waren zo lief! Ze zeiden de hele tijd dat we zo mooi waren en dat ze het leuk vonden dat we er waren. Maar toch zie je zoveel pijn bij ze. Met je baby in de gevangenis die na een jaar weg moet,ik kan me de pijn niet voorstellen. Ondanks dat het voor ons ook heel zwaar en moeilijk was om ze zo te zien, hebben we dat toch op zij gezet en heel vrolijk en gezellig met de vrouwen gedaan. Je merkte dat ze daar echt behoefte aan hadden.
De vrouw die deze bezoeken aan de gevangenis organiseert, heeft een organisatie opgezet om 1x per maand (vaker mag niet) deze vrouwen te bezoeken en ze te begeleiden als ze vrij komen. Ook begeleidt ze vrouwen die uit de prostitutie komen. Echt een bijzondere vrouw dus. Ze heeft ons voor volgende maand weer mee gevraagd om mee te gaan omdat we zo'n succes waren. Ook al hadden we het leuk met de vrouwen en konden we lekker met baby's spelen, dit was een enorme zware ochtend. Vlak voordat we weg gingen had ik een meisje vast van een paar weken oud. Ze was nog echt mega klein. En terwijl ze bij me lag, en haar moeder vol trots naar me keek dacht ik wat voor kansen heeft dit meisje? Ze is in de gevangenis geboren en over 11 maanden moet ze bij der moeder weg en is het onduidelijk waar ze terecht komt. En dat geldt voor alle kinderen daar; wat voor kans hebben ze?

Nou dat was het zware deze week, het leuke is het weekend! Vandaag (vrijdag) gaan we een weekend weg naar watervallen Serra do Cipo hier 2 uur vandaan. Er is daar een hotel waar we twee nachten blijven met z'n allen en in die 3 dagen gaan we prachtige watervallen zien maar.... Er ook in zwemmen!!!!!
Lijkt me echt prachtig en ik heb er enorm veel zin :)
Jullie zullen de verhalen we na het weekend lezen.

Tot snel!
Liefs Lisanne
Ps:er zijn wel foto's gemaakt in de gevangenis door de bewaker van ons met de kinderen maar daar wachten we nog op dus die komen nog ;)

• 26 April 2013 - 16:03

Ellen Dol:

geniet lekker van je weekendje weg!!
    even heerlijk relaxen en verwerken wat je deze week allemaal gezien hebt!
    xxx

• 26 April 2013 - 16:54

Oma Wismeijer/zwolle:

Dag lieve Lisanne,
    Nou, je verslag al binnen (het is nu vrijdag 16.50u) en daarom even een reaktie. Wat een pijn heb je opnieuw gezien. Hoe kan dit allemaal?? En wat hebben deze vrouwen nou eigenlijk gedaan? Dat ze na een jaar ook nog hun baby moeten afstaan is helemaal verschrikkelijk. Juist goed van jullie dat je vrolijk met ze bent. Jullie brengen daar " een frisse wind" van buiten en jullie liefde voor hen is heel voelbaar!! God zegene jullie! Een fijn weekend in Serra do Cipo en geniet van alles!!
    I love you!!
    Een dikke knuffel van ons beiden,
    Opa en Oma

• 26 April 2013 - 18:34

Marga En Fenna Vos:

Lieve Lisanne,
    Wat heftig moet dat geweest zijn in die gevangenis. Het lijkt mij (Fenna) echt heel verdrietig om de vrouwen met hun baby's te zien. Dan heb je het hier zo goed en dan ga je naar Brazilië en dan zie je echt hoe oneerlijk de wereld verdeeld is. Wat leuk dat je naar Serra do Cipo gaat! Dat zal vast ook een hele beleving worden! Het lijkt me echt leuk om te zwemmen bij een waterval, gaaf hoor!
    De komende tijd nog heel veel plezier toegewenst,
    liefs van de hele familie Vos!

• 26 April 2013 - 19:02

Helma :

Lieve Lisanne wat een mooi verslag weer wat een bijzondere week hoor en een vrouwengevangenis met baby,s ja die kleine baby,s wat een zorg voor die moeders te weten dat je binnen 12 maanden afscheid moet nemen maar lief dat je ze op wilde vrolijken zulke momenten zijn zo dierbaar Voor deze moeders . Je zit daar zo op je plekje :-)liefs Helma

• 27 April 2013 - 12:58

Marjolijn En Otmar:

Ha Lisanne,
    Zoals je schrijft zorg je dat we er voor ons gevoel bijna bij je zijn. Echt een andere wereld dan hier en inderdaad aangrijpend om te bedenken wat er van sommige kinderen terecht moet komen met zo' n slechte start aan het begin van hun leven. Wat een tegenstellingen. Mooi dat je toch iets van een lichtje mag zijn.
    We wensen je een hele goede tijd.
    Groetjes uit Aalsmeer!