De Bendeoorlog - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Lisanne W - WaarBenJij.nu De Bendeoorlog - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Lisanne W - WaarBenJij.nu

De Bendeoorlog

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

04 Mei 2013 | Brazilië, Belo Horizonte

Dag lieve mensen!
Even weer een update van het blondje in Brazilië.
Het is alweer een week geleden dat ik in de watervallen zwom. Poeh, wat gaat de tijd dan snel als ik dat bedenk. Ook zit de helft van mijn tijd hier in the Rock House er al op. Dus een kwart van mijn Brazilië avontuur is al voorbij.
Deze week was een week met een aantal enge momenten. Zoals de titel al verklapt is er een bendeoorlog begonnen. Deze oorlog is slechts één straat van ons verwijdert.
Vier jaar geleden waren de drugsbazen van het bovenste deel en het onderste deel van Belo Horizonte, met elkaar in oorlog om de drugshandel. Maar na jaren oorlog, hebben ze vier jaar geleden vrede gesloten en was het sinds dien rustig.
Alleen afgelopen weekend was 1 van de 2 het zat en heeft de oorlog weer geopend. Dit heeft er voor gezorgd dat maandag een jongen van 15 is doodgeschoten. Wij hebben zelf ook begin van de week een paar schoten gehoord. We hebben dan ook besloten dat we voorlopig niet meer de sloppenwijk in gaan voor visites, gewoon omdat dat niet veilig is. De hele situatie heeft bij mij maar ook bij Elisabeth veel angst los gemaakt. Het is zo onwerkelijk allemaal, we kunnen het ons bijna niet voorstellen. Maargoed het werk hier in het huis gaat door en de kinder groepen gaan ook gewoon door. Natuurlijk hebben zij er ook veel over te vertellen. Één van de meisjes vertelde dat de auto van haar vader was beschoten en dat ze bang was. En Michelle, die wel nog de sloppenwijk in gaat, vertelt verhalen van vrouwen die haar naar binnen trekken en smeken om gebed omdat hun zonen in de drugshandel zitten en ze bang zijn dat ze hun zoon kwijt raken.
Deze oorlog heeft zo'n enorme impact op de buurt hier. Dinsdag waren veel winkels dicht en was het rustig op straat.
Gelukkig is het nu al drie dagen rustig en lijkt de situatie afgekoeld te zijn maar dat is afwachten natuurlijk. Maar in dit huis ben ik gewoon veilig en in de straat eigenlijk ook. De oorlog speelt zich echt af in de sloppenwijk waar de drugshuizen staan. Alleen het idee dat tussen daar en hier maar 1 straat zit, is niet heel rust gevend. Daarom gaan we af en toe heel kort naar de supermarkt en dan terug.
Als er wat gebeurt laat ik dat gelijk weten natuurlijk.

We hebben deze week wel nog een leuk uitje gedaan hoor. Woensdag was een vakantiedag dus zijn we met z'n allen naar het park in het centrum gegaan. Het park ligt aan een berg die je dan met een pad kan belopen. Het pad was gigantisch lang en ging echt enorm ver dus die hebben wij niet helemaal belopen hoor! Het pad bestond uit 15 check punten. Elisabeth zijn tot punt 1 gegaan en zijn toen terug naar de centrum gegaan om een ijsje te eten. Dit klinkt best zwak als ik het zo typ maar we waren moe, het was heel erg stijl en het was ook enorm warm. Ja ja ik zeur nu maar we hadden gewoon geen zin in lopen ;) Als ik een paard had, had ik het hele pad gedaan hoor! Maargoed de rest van de groep is wel doorgelopen tot punt 3 en kwam toen terug. Maar het uitzicht vanaf punt 1 was ook prachtig! Echt een mooi uitzicht over heel Belo Horizonte!
Toen Elisabeth en ik terug naar beneden liepen, kwamen we door de luxe wijk. Echt gigantische huizen met hele grote poorten. En de mensen daar kijken je aan alsof je een geschifte toerist bent. Ik vond dat best apart want de vrouwen die wij hier in de sloppenwijk bezoeken, vinden ons een geschenk van God en willen ons alles geven wat ze hebben. Terwijl de vrouwen die zoveel hebben, ons niet eens een blik gunnen. Wat een verschil... Ik hoop wel dat ik snel weer vrouwen hier kan bezoeken. In het begin vond ik visites niet zo leuk omdat je gewoon niks verstaat. En nog steeds hoef ik niet elke dag op visites te gaan maar ik heb wel geleerd dat het niet uit maakt dat je geen portugees spreekt. Het feit dat ik daar zit bij die vrouwen is voor hun al enorme getuigenis. Voor hen is het echt zoiets kostbaars te weten dat een meid helemaal uit Nederland de tijd heeft genomen om bij hun op bezoek te komen en naar ze te luisteren.
Misschien is dit wel één van de belangrijkste lessen die ik hier heb geleerd en zal leren, namelijk; ook al spreek je de taal niet, als je voor deze kinderen en vrouwen je hart en gezicht helemaal open zet, ontvang je niks anders dan liefde en dankbaarheid en kun je voor hun echt een verschil maken!

Pfff, zo dat was het weer even voor de wijze woorden van deze blondine ;)
De trip naar Rio de Janeiro hebben we verplaatst naar Juni. Waarschijnlijk gaat dan nog een meid uit Nederland mee die vorige week is aangekomen in een ander huis. Ze is ook 19 en heeft ook een tussenjaar! Echt een leuke Nederlandse meiden kliek krijgen we :)

Vanavond hebben een een slaapfeestje voor de meiden groep georganiseerd dus dat wordt vast een feest. We gaan pizza eten, spelletjes doen, een film kijken en dan met z'n allen in de huiskamer slapen. Ik denk dat het onwijs leuk wordt want deze meiden maken natuurlijk nooit zo iets mee.

Ik weet niet wat ik volgende week ga doen, naast de vaste kinder groepen. Er zullen vast weer spontaan dingen op m'n pad komen want de Brazilianen doen alles spontaan hier. Niet altijd even handig en leuk maar daar heb je het als nederlandse maar mee te doen ;)

Oh ik vergeet Koninginnendag helemaal! Wij hebben hier dat met alle nederlanders gevierd hoor! En we hebben alle filmpjes gekeken! Ik had er best bij willen zijn maar... als iemand vraagt later: waar was jij toen Willem Alexander koning werd? Dan kan ik zeggen: in Brazilië!!

Tot snel!
Liefs Lisanne

  • 04 Mei 2013 - 22:24

    Ellen:

    Meid, wat een heftig verhaal weer......maar ook heel bijzonder zoals jullie doorgaan met het "er zijn" voor de ander,helemaal TOP!!
    enne...........ik vind het uitzicht vanaf punt 1 ook hééél mooi hoor, ha,ha
    Kan me voorstellen dat je het wel oké vond zo!
    we denken aan je en bidden voor jullie veiligheid en voor bescherming!
    liefs van ons, Pieter, Ellen, Esther en Lisa

  • 04 Mei 2013 - 22:33

    Danielle Zwart:

    Hé lieve lies,

    Wooh wat een verhalen zeg!!
    Ik lees ze allemaal graag, zo kan ik je nog een beetje bijhouden!
    Heftig van die bendeoorlog!!
    Ik bid voor je dat je daar veilig bent en dat de bende stopt!
    Ik hou van je meis.
    Heel veel plezier, succes en zegen!

    Dikke kus en knuffel van Danielle

  • 06 Mei 2013 - 14:54

    Oma Wismeijer/zwolle:

    dag dappere lisanne!!
    Nou, je verhaal weer met belangstelling gelezen. Leuke trip gemaakt ook en veel gezien. De rijken daar zijn eigenlijk niet anders dan hier. (niet allemaal gelukkig....) Hier je natje en droogje zogezegd en dan is armoe ver-van-je-bed hoor. Wat een schatje op die ene foto! Ook jij hoor met je stralende ogen, kan zien dat je je daar fijn voelt en het naar je zin hebt. Mamma is vanmiddag met Yentel/oma in Staphorst aangekomen. (hoop ik) Hebben zij ff mooi weer!! 24gr.C. Vandaag al veel buiten geweest en ga zo fietsend boodschappen doen. Heeeeeerlijk. Dinsdagmorgen gaan we 'een bakkie' halen bij mams.Opa en ik zijn even proberen om een midweek weg te gaan. Dit uitzicht, hoe mooi ook, even niet en genieten van bossen etc.
    Gisteravond even willen skypen met je omstreeks 22.30u maar je was kennelijk bezet. Volgende keer dus.
    Dag lieverd, geniet weer van de nieuwe dag en wij houden veel van je!! En Gods'zegen.
    Dikke knuf van ons beiden en groetjes ook van Opa,
    Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

It's time to travel!!!

Actief sinds 04 April 2013
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 19937

Voorgaande reizen:

18 December 2016 - 20 Januari 2017

Oeganda

14 April 2013 - 12 Juli 2013

Brazilië

Landen bezocht: