Demonstraties; Brazilië is boos! - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Lisanne W - WaarBenJij.nu Demonstraties; Brazilië is boos! - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Lisanne W - WaarBenJij.nu

Demonstraties; Brazilië is boos!

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

30 Juni 2013 | Brazilië, Belo Horizonte

Dag lieve mensen!
Oeps! Toen was het opeens alweer twee weken sinds mijn laatste verslag. Ik hoop dat jullie het als trouwe volgers mij vergeven.
In mijn vorige blog vertelde ik over het nieuwe huis waar ik nu zit en het werk wat ik hier doe. De afgelopen 1,5 week is dat programma onverminderd door gegaan en werk ik nog steeds veel in het wijkcentrum met de kinderen. Als ik daar nu binnen kom lopen, rennen de kinderen op me af! Echt leuk! Maar verder is dat programma hetzelfde gebleven; knutselen, engels leren en naailes, allemaal erg leuk!

Verder was er natuurlijk de confederations cup. De afgelopen twee weken hebben wij als Ywam (youth with a mission) elke keer als er hier een wedstrijd was, flyers uitgedeeld aan de mensen die voor de wedstrijd kwamen. Flyers tegen seksueel misbruik en flyers over God.
Maar zo als waarschijnlijk veel mensen ook in Nederland op het nieuws hebben gezien, kwamen mensen niet alleen voor de wedstrijd naar Belo Horizonte...
De afgelopen twee weken is er een soort ontploffing van woede ontstaan bij het volk van Brazilië. Brazilianen trekken massaal de straat op om te demonstreren tegen een corrupte en slechte regering. Want zoals sommigen misschien wel al ergens gelezen hebben, heeft de regering onwijs veel geld uitgegeven aan de confederations cup, het WK en straks de olympische spelen. De Braziliaanse bevolking is woest over de hoge kosten van de stadions terwijl het niveau van onderwijs en gezondheidszorg hier onwijs laag is. Dus wordt er gedemonstreerd tegen deze kosten maar ook tegen een verhoging van de openbaar vervoers kosten en een nieuwe wet. Deze wet is te gestoord voor woorden. Tegenwoordig wordt de Braziliaanse regering en politici gecontroleerd door een externe groep op corruptie. Maar nou heeft een mannetje in de regering het fantastische idee gekregen om een wet voor te stellen dat de regering niet meer gecontroleerd zal worden door een externe groep maar door de politie.. Maar de politie is zelf zo corrupt als wat en heeft veel banden met de regering en politici dus de rekensom is snel gemaakt: geen controle meer. Over deze wet werd dus gestemd maar in de voorloop daarvan gingen ook om deze reden heel veel mensen de straat op; terecht!!

Vorige week zaterdag was er een wedstrijd in onze stad dus waren er hier 60.000 mensen!! op straat om te demonstreren. Omdat het een rustige lopende stoet mensen was, zijn wij er ook heen gegaan om flyers uit te delen en met mensen te praten. De gigantische mensenmassa die op weg naar het stadion was, was enorm indrukwekkend!! Ik heb geprobeerd in foto's de hoeveelheid mensen vast te leggen maar dat was best lastig.
Brazilië is echt een land waar veel dingen verkeerd gaan. Ik ben niet volledig op de hoogte waar iedereen nou precies tegen demonstreert maar dit waren de grote lijnen. Ik hoop dat de regering luistert naar haar volk en oplossingen zoekt. In een aantal steden is de verhoging van de openbaar vervoers kosten al terug gedraaid dus dat is goed. Maar iemand die hier woont zei wel; het is goed dat het Braziliaanse volk nu zo massaal en gezamenlijk in protest gaat maar als ze echt verandering willen zal er ook een verandering in hun zelf moeten komen m.b.t. bijvoorbeeld hun stemgedrag en hun manier van denken. Ik ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren want tot nu toe wordt er geprotesteerd maar willen de demonstranten geen leider kiezen om met de regering in gesprek te gaan. Zonder gesprekken... Hoeveel kan er dan afgesproken en bereikt worden?

In ieder geval is morgen de finale van de confederations cup. Brazilië tegen Spanje. Veel mensen denken dat Spanje zal winnen omdat Brazilië veel geluk heeft gehad in hun weg naar de finale.. We zullen het zien, ik juich wel voor Brazilië hoor ;)

Mijn laatste twee weken zijn in gegaan en ik ben nog druk van alles in mijn laatste weekenden aan het proppen en op souvenier jacht. Komende woensdag ga ik mee met een ander Ywam huis naar een jongens gevangenis, dat zal vast onwijs interessant en heftig zijn. Verder doe ik komende week mijn vaste programma. Volgende week nog een uitje naar een mooie stad en een dierentuin en dan gaan mijn laatste paar dagen al in. Het blijft een gek idee dat bijna 3 maanden in Brazilië zit. De afgelopen week vond ik het best jammer dat ik niet thuis was. Mijn beste vriendinnen en toekomstige zwager hadden hun eindexamens en zijn allemaal geslaagd! Ik was/ben super trots op hun en had dat moment van diploma uitreiking graag met hun beleefd maar goed dat kon helaas niet. Ook zijn komende week mijn vader en zusje jarig, daar ben ik helaas ook niet bij. En tot slot ben ik maandag ook vier jaar samen met mijn vriend, nog iets wat ik niet kan vieren. Allemaal dingen waarvoor ik graag in Nederland was geweest om het te vieren maar helaas pindakaas. Via skype ben ik wel veel in contact met het thuisfront dus dat verzacht de pijn ;)
Wat heel erg leuk was, was donderdagavond. Mijn vriendinnen hadden een feestje thuis voor hun diploma uitreiking en gingen met hun vrienden een spelletje Truth or Dare doen. Nou ik was erbij hoor! De laptop stond ook in de kring en ik kon gezellig mee doen via Skype, dat was erg grappig ;)

Nou dat was het weer even voor nu. Nog 13 dagen en ik ben weer in het koude kikkerland. Ik hoor niet veel goeds over het weer bij jullie dus hopelijk neem ik mij 28 graden van hier, mee als ik terug kom ;)

Tot snel!
Liefs Lisanne

Ps: ik wil jullie graag even verwijzen naar een site van twee super lieve en leuke Nederlandse mensen die hier al 3 jaar wonen en fantastisch werk doen. Ze hebben het financieel best even lastig met hun zoontje van 3 maanden en daarom gaat de vader een tocht fietsen van 130 km om geld in te zamelen. Nou zo'n gave actie wilde ik natuurlijk wel even met jullie delen, wellicht hebben ze straks wat sponsors erbij :) het is het in ieder geval waard om het even te lezen :)
http://www.annegeke.com/website/index.php/anne-en-geke/fietsactie#mid_167

  • 30 Juni 2013 - 11:22

    Mama:

    Lieve schat, ik spreek en zie je gelukkig veel op Skype....maar missen doe ik je, en tel de dagen dat je weer thuis komt. Vandaag kan ik zeggen: volgende week zaterdag komt Lisanne weer thuis...HEERLIJK!!!! Ik kijk ernaar uit, en ook dat ik toch naar Schiphol kan komen om je op te halen. Dat is weer een voordeel van de vakantie die niet doorging naar Italië. Ik zal je Blogs wel missen, ik lees ze met plezier. Ik vind dat je heel erg leuk kan schrijven. Ik wens je nog super leuke dagen de komende 2 weken....geniet ervan.....dikke kus van mam

  • 30 Juni 2013 - 22:47

    Ellen:

    meid, wat vliegt de tijd, al bijna weer naar huis!
    geniet er nog even heerlijk van daar!
    en de zomer lijkt hier nu toch ook een beetje te komen hoor, vandaag een heerlijk zonnetje!
    alvast gefeliciteerd met je 4 jarige jubileum met je grote liefde!!
    xxx

  • 02 Juli 2013 - 11:01

    Pieter Dol:

    Gloria, je hebt 3 keer kunnen juichen voor Brazilie. Volgend jaar voor Nederland oke. Spreek je weer ook al duurt het nog effe,
    grrrrrrrrrr Pieter

  • 02 Juli 2013 - 15:20

    Nikki:

    Donderdag was echt heel gezellig!
    Wel heftig vandoor regering en al die demonstranten..

    Ik kan niet wachten om je weer te zien! <3
    Geniet er nog van,
    Kusjes

  • 18 Juli 2013 - 20:08

    Wendy:

    Hallo Lisanne,
    Ik heb net vol enthousiasme je reisverslagen zitten lezen. Klinkt als een geweldige tijd.
    Nou ben ik toevallig op zoek naar een vrijwilligersproject in Brazilië, en vroeg me af of jij wat tips voor me hebt wat betreft organisaties?

    Ik hoor graag van je!

    Groetjes,
    Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

It's time to travel!!!

Actief sinds 04 April 2013
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 19935

Voorgaande reizen:

18 December 2016 - 20 Januari 2017

Oeganda

14 April 2013 - 12 Juli 2013

Brazilië

Landen bezocht: