Het avontuur is alweer voorbij - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Lisanne W - WaarBenJij.nu Het avontuur is alweer voorbij - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Lisanne W - WaarBenJij.nu

Het avontuur is alweer voorbij

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

22 Januari 2017 | Nederland, Amstelveen

Dag lieve mensen,
Afgelopen vrijdagavond was mijn avontuur voorbij en ben ik weer aangekomen in Nederland; wat is dat ontzettend snel gegaan! Hierbij de laatste blog van mijn laatste week in Oeganda.

De laatste week in Villa Katwe was puur genieten. Toch was het wel gek dat we niet meer aan het werk hoefden en dat de stage voorbij was. Desondanks voelden wij wel heel sterk dat een weekje vakantie als afsluiter van de reis, een heel goed idee was. Na een rustige weekend gingen we op zondag eindelijk op safari!

Eigenlijk kan ik moeilijk beschrijven hoe fantastisch dit was, het gaan op een safari was echt een droom die uit kwam!!! Met onze geweldige guide Wycliffe begonnen wij zondag aan de lange reis van 6 uur naar het Queen Elisabeth National Park. We kwamen aan op een mooie camping waar verschillende gemeubileerde tenten stonden onder een houten afdak. Onze tenten stond langs een kanaal waar ik aan de andere kant olifanten kon zien lopen! Mijn hart was direct gevuld. Die middag zijn we nog op onze eerste "Game drive" gegaan, dit was de eerste rit op zoek naar de dieren. We zagen grote groepen van de Oegandeze Kob, prachtige landschappen en in de verte wat olifanten. Het park is fenomenaal qua uitgestrekte natuur en de prachtige dieren, het is 1800 vierkante kilometer groot! 'S avonds was het tijd om te gaan slapen. Had ik al verteld dat de nijlpaarden uit het kanaal vaak door het kamp heen lopen als ze 's nachts gaan grazen? Daarom loopt er altijd een bewaker met je mee als je naar de badhokken wilt. En wat denk je? Op de weg naar de tent liepen er twee nijlpaarden op zo'n 20 meter voor ons, ons voorbij! WOW! Die nacht hoorde ik ook veel geluiden van nijlpaarden; wat een ervaring! Onze tenten stonden veilig op een verhoging dus maak je geen zorgen, ik heb geen bezoekjes gehad van een nijlpaard.

De volgende dag was onovertreffelijk. We zagen hyena's, leeuwen, apen, olifanten, nijlpaarden, grote vulkanische kraters en prachtige vogels. We hebben een boottocht gedaan over het kanaal wat ik eerder noemde en wederom zagen we daar ontzettend veel olifanten. Vooral de olifanten maakte veel emoties bij mij los. Wat een prachtige dieren zijn dat! Toen ik ze zo zag, op 5 meter afstand, dacht ik echt: 'Zo hoort de natuur te zijn'. Ter herinnering aan deze safari heb ik een mooi houten beeldje meegenomen van een olifant.
En tsjah wat zal ik verder nog vertellen? Ik zou nog pagina's vol kunnen schrijven over hoe mooi de natuur is, hoe gezellig wij het hadden samen, hoeveel Wycliffe ons wel niet verteld heeft, hoeveel baby dieren ik heb gezien enzovoorts. De conclusie is: Als je de mogelijkheid hebt; ga dan op safari! Het was voor mij verreweg de mooiste ervaring die ik ooit heb gehad!

Met de safari was helaas ook het einde van onze reis gekomen. Donderdagavond werden wij in een razendsnelle (en lichtelijk onveilige) taxi naar het vliegveld gebracht en aldaar begon de lange reis naar huis. Gelukkig verliep dit zonder problemen en kon ik vrijdagavond mijn familie weer in de armen sluiten.

Nu zit ik thuis, in de barre kou, en vind ik het moeilijk te beseffen dat ik werkelijk in Oeganda ben geweest. Soms lees ik een blog terug omdat ik het niet kan geloven. We hebben ontzettend veel gezien in het ziekenhuis, veel mensen gesproken, veel babies gezien en wij zijn bij veel moeders betrokken geweest. Ik ben ontzettend blij dat ik deze reis heb kunnen maken en ik ben nog blijer dat ik het met Irene en Eline heb kunnen doen. Samen met deze meiden was het onvergetelijk! Met een ervaring als deze reis is er een vriendschap voor het leven ontstaan.

Ik wil iedereen weer bedanken voor het lezen van mijn blogs. Alle betrokkenheid en lieve berichtjes vond ik heel bijzonder en ontroerde mij soms ook. Het jaar 2017 zal een spannend jaar worden waarin ik op mijzelf zal gaan wonen, ik (hopelijk) zal afstuderen en zal beginnen met werken als verloskundige. Deze reis heeft mij, bij dat laatste, weer een stapje dichterbij gebracht.

Hopelijk spreek ik jullie ook snel weer in persoon. Nogmaals bedankt en wie weet tot de volgende reis!