14 en zwanger - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Lisanne W - WaarBenJij.nu 14 en zwanger - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Lisanne W - WaarBenJij.nu

14 en zwanger

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

30 Mei 2013 | Brazilië, Belo Horizonte

Dag lieve mensen,
Weer een week is voorbij gevlogen. Ik heb zoveel gedaan en gehoord dat het niet mogelijk is alles hier te vertellen maar ik zal een poging wagen ;)

Afgelopen weekend was de babyshower van de leidster van ons huis; Anna. Het is gebruikelijk hier om twee maanden voordat de baby komt, een feestje te houden. De meesten mensen geven luiers omdat dat hier erg duur is. Het was echt een vrouwen feestje. Er was lekker eten en er werden leuke spellen gedaan. Er was een spel waarbij er allemaal artikelen omhoog werden gehouden en je er zoveel mogelijk moest onthouden. Wie de meeste kon onthouden, won een prijs. Nou geef mij maar zo’n spel! Een rijtje spullen onthouden, dat lag wel in mijn straatje. Ik vertel daarom ook heel trots dat ik alle 18 artikelen had onthouden en dat ik heb gewonnen! De prijs was Rittersport chocolade, erg lekker!!!

Maandag begon mijn laatste week in dit huis. We hadden maandag de kindergroep weer. Omdat Anna met zwangerschapsverlof gaat, was het ook haar laatste week dat ze de groepen doet maar ze woont hier nog wel natuurlijk. Maar zij nam dan maandag ‘afscheid’ en ik op woensdag. Maandag was dus lekker spelletjes doen en gek doen. Je kan de foto’s zien; echt gek doen… Maar we hebben erg gelachen en het was erg leuk. Woensdag (gisteren) was het mijn beurt om dus gedag te zeggen. We hebben koekjes gebakken en aan het eind heb ik ze allemaal een leuk zakje met twee chocolaatjes gegeven als cadeautje. Ik zal deze kinderen erg gaan missen. Ik vond de kindergroep altijd het leukste, ze zijn gewoon zo lief! Ik moest gisteren ook gedag zeggen tegen mijn engels groepje. Zulke lieve meisjes ook! Ze hadden een ring voor me gekocht zodat ik ze niet zou vergeten en één meisje ging een zelfgeschreven liedje voor me zingen dat ik niet weg moest gaan, dan smelt je toch echt van binnen!

Deze week was er geen meiden groep omdat ze dinsdag een koor uitvoering hadden en vandaag en morgen vakantie is. Misschien kom ik nog een keer langs op een dinsdag of donderdag om ze gedag te zeggen maar dat hangt af van mijn nieuwe programma in het andere huis.
Ik heb dinsdag wel nog 1 meisje gezien; Debora. Zij was degene die hoofd verantwoordelijke was voor het stelen in dit huis. Maar na de confrontatie met de groep, zij was er toen niet, is ze daarna ook niet meer gekomen. Waarschijnlijk had ze van de andere meiden gehoord dat we erachter zijn gekomen en dat ze een flinke preek zou krijgen als ze terug zou komen. Dus ze kwam niet meer. Daarom zijn we gisteren naar haar huis gegaan om met haar te praten. Ze zei niet veel maar toen Lydia zei dat we wisten dat ze had gestolen, zei haar gezicht genoeg. Diepe schaamte stond op haar gezicht. Ze heeft een paar spullen terug gegeven maar de rest had ze al weggegeven. Lydia heeft heel lief met haar gepraat dat we zo graag het beste voor haar willen en dat we ons zorgen maken over haar toekomst. Want nu steelt ze een paar kladblokjes maar later misschien wel spullen uit winkels.Dit snapte ze en volgens mij heeft Lydia wel indruk op haar gemaakt. Ze beloofde volgende week weer te komen en na te denken over hoe ze het goed kon maken voor de spullen die nu niet meer terug komen. Ik ben benieuwd wat ze bedenkt..

Dinsdag ben ik ook met Anna nog op een visite geweest bij een vrouw van 21 met een zoon van 4 en een zoontje van 3 maanden. Echt een super schattig jochie waar ik dus lekker mee kon knuffelen. Maar de verhalen die zij vertelde waren wel heftig. Ze was namelijk goed verbaasd toen ze hoorde dat ik 19 was en NIET getrouwd en zonder kinderen. Alle meiden om haar heen zijn namelijk tegen hun 19e allang getrouwd en hebben al een kind. Zelf vind ze sommige gevallen ook veel te vroeg of dom. Zo kent ze een meisje die 14 is en gaat trouwen en een kind wil! 14!!!! Niet te geloven… zij vond dat ook veel te vroeg en dom om een kind te nemen. Maar het is wel een realiteit hier. Er is geen voorlichting over veilige seks dus meisjes zijn al heel vroeg zwanger. Het is hier juist het tegenovergestelde; op de scholen hier, dus ook voor de jonge kinderen, hangen posters over hoe je drugs gebruikt, hoe je seks moet hebben of hoe je moet masturberen. Echt afschuwelijk! Onder andere worden de kinderen hierdoor al zo vroeg met seks confronteert, dat tegen de tijd dat ze 14 zijn, het de normaalste zaak van de wereld is.
Het zijn zoveel verhalen die ik heb gehoord van meisjes van 13, 15, 18 ezv die al zwanger zijn, echt ongelovelijk. Ik ben benieuwd wat ik doen in het reborn house, om dit tegen te gaan.

Vanavond is het eindelijk zo ver; RIO DE JANEIRO!! We nemen om kwart voor 12 een bus en komen dan om 7 uur in Rio aan. Heb er zo veel zin in! Ik als regeltut heb natuurlijk van alles al uitgezocht. Hoe komen we bij het Christus beeld, de suikerbroodberg enz, ik weet het ;) Hopelijk is het wel goed weer, want we willen wel lekker bruin worden als we op het Copacabana strand liggen. De afgelopen dagen is het hier in Belo Horizonte vooral veel regen. Dinsdag was er echt een tropische regenbui, zulke keiharde regen en onweer dat je denkt dat je dak gaat instorten. Een meisje uit de kindergroep zei zo iets schattigs gisteren over de storm; ze zei dat ze dacht dat Jezus terug kwam. Grappig hoe kinderen onweer op zo’n andere manier ervaren.
Maargoed, ik ben komend weekend even van de radar. We gaan met z’n vieren en we zullen erg voorzichtig doen want veel mensen hebben al gezegd dat ik goed moet oppassen. Maar don’t worry, ik heb op elke site alle tips gelezen dus we zijn voorbereid 

Tot over een paar dagen!!!
Tchau!!



  • 01 Juni 2013 - 09:59

    Ellen:

    Je zit nu heerlijk in Rio feest te vieren!
    Geniet even heerlijk van de ontspanning, want er komt genoeg op je af als ik dat zo lees!
    Hier ook voor velen een feestdag vandaag, Pieter en de meiden zijn net vertrokken naar de eo jongerendag!
    Niet te bruin worden he! :)
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

It's time to travel!!!

Actief sinds 04 April 2013
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 19928

Voorgaande reizen:

18 December 2016 - 20 Januari 2017

Oeganda

14 April 2013 - 12 Juli 2013

Brazilië

Landen bezocht: